Thursday 18 September 2014

APAKAH MELAMINE?

Apakah Melamine?

Melamine adalah sejenis plastik, biasanya ia adalah dalam bentuk serbuk. Ia dikomposisikan dengan ALFACELLULOSE, melamin CRYSTAL DAN FORMALDEHID SOLVENT.

Sifat melamin adalah rintangan haba, kekerasan, ketahanan dan memecahkan rintangan. Ia adalah selamat untuk suhu sehingga 140oC.

Apakah "Superware" melamine?

Superware adalah nama jenama berdaftar peralatan dapur dan pinggan mangkuk 100 % melamine. Ia mengandungi banyak ciri-ciri unggul seperti berikut:

a)    Ketahanan - ia adalah selamat untuk mesin basuh pinggan mangkuk automatik, tahan pecah, kerepek dan retak.

b)    Rintangan haba - ia boleh direbus sehingga 140oc, oleh itu, sesuai untuk digunakan di hospital-hospital, hotel, kantin, asrama dan restoran.

c)    Hygienic - bebas daripada kuman

d)   Pemindahan haba perlahan - makanan kekal panas lebih lama, dan lebih mesra pemegang apabila ia mengandungi makanan panas.

e)    Tiada tindakan kepada bahan-bahan kimia yang lain - kualiti produk dan warna tidak berubah walaupun selepas menghubungi bahan-bahan kimia.

f)     Ringan - ia boleh digunakan mana-mana sahaja di mana-mana majlis. Kebanyakan syarikat menggunakannya.

g)    Bukti Pudar dan rintangan noda.Melamine telah digunakan secara meluas dalam banyak industri. Oleh kerana sifat tidak berbahaya, ia digunakan secara meluas untuk menghasilkan peralatan dapur dan pinggan mangkuk seperti pinggan, mangkuk, cawan dan sudu dan lain-lain

No comments:

Post a Comment